نقره چیست؟

نقره فلزی سفید مایل به خاکستری، براق و جذاب است، یکی از عناصر شیمیایی، با نشانه  Ag در جدول تناوبی می باشد. نقره به قدری نرم است که نمی توان آن را به صورت خالص مورد استفاده قرار داد ، از این رو با سایر فلزات همراه می شود.

شمش نقره

 نقره در بین تمام عناصر، بالاترین میزان رسانایی الکتریکی و در بین تمام فلزات بیشترین میزان رسانایی گرمایی را دارد. نقره در طبیعت هم به صورت خالص و هم به صورت آلیاژ طبیعی همراه با طلا و دیگر فلزات و هم در برخی سنگ‌های معدنی یافت می‌شود. در آمریکا ، نقره بیشتر مخلوط با سرب یافت می شود . خلاصه آن که نقره همراه با فلزات دیگر بوده که برای جداسازی آن شیوه های گوناگون بکارمی رود.

نقره یکی از عناصری است که از گذشته های دور و دورانهای باستان بعنوان یک فلز گرانبها شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

همانطور که اشاره شد نقره، یکی از فلزات گرانبها به شمار می رود و بیشترین کاربرد آن نیز ناشی از قابلیت های آن از جمله رسانایی بالا،جلا دار و شکل پذیر و نرم و چکش خوار بودن آن می باشد. بیشترین مصرف نقره در سالهای اخیر در صنعت و سپس ساخت جواهرات و لوازم تزئینی بوده است علاوه برا ین به عنوان سرمایه گذاری هم استفاده می شود.

ظروف نقره

نقره تمام عیار که از آن جواهر و ظروف نقره می سازند ، دارای 5/92 درصد نقره و 5/7 درصد مس می باشد . انگلیسی ها به نقره ی تمام عیار ، استرلینگ می گویند. درجه خلوص نقره در نقره استرلینگ (sterling silver 925) درصد است.

نقره در هوای تمیز تیره نمی شود . پس وقتی که نقره سیاه می گردد، نشان آن است که در هوا مقداری گوگرد ( سولفور ) وجود دارد . گوگردی که از « دود » هوای شهر یا « چاه های نفت » پدید می آید .

ظروف نقره

فواید نقره :

  • نقره باعث کشته شدن میکروب های بسیاری می شود و یک ضد عفونی کننده بسیار قوی بشمار می رود و زمانیکه نقره در دستان شما قرار می گیرد از سلامتیتان مراقبت می کند. بسیاری از شرکتهای هواپیمایی در دنیا از نقره برای میکروب کشی و حالت ضد عفونی کننده از ان استفاده می نمایند. کشور سویس برای ضدعفونی کردن آب شهر از نقره بهره می برد. جالب است بدانید اگر در ظرف نقره آب بریزیم آن آب  بدون میکروب  باقی می ماند. نقره می تواند ۶۵۰ میکروب را از بین ببرد.ب
  • ه عنوان یک عامل ضد میکروبی قوی در مبارزه با عفونت و کمک به پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا، بهبود زخم و سایر بیماری ها به شمار می رود.
  • نقره به تنظیم حرارت بدن و گردش خون نیز کمک می کند، و انرژی بدن را نیز افزایش می دهد که این مورد در خیلی از تحقیقات ثابت شده است.
  • نقره برای درمان آرتریت روماتوئید نیز مفید است
  • فلز نقره خاصیت ضد باکتریایی داشته و در صنایع دارویی به صورت فلز و یا ترکیبات آن مورد استفاده قرار می گیرد و از خصوصیات اصلی نقره مقاومت زیاد آن در مقابل حلال های شیمیایی است. از نقره در رنگ آمیزی برخی از محصولات در قنادی ها استفاده می شود.
  • از محلول رقیق نیترات نقره در درمان زرد زخم، خارش، میخچه، زگیل و همچنین درمان سوختگی ها استفاده می شود.
  • برای پر کردن دندان از ملقمه نقره- قلع استفاده می کنند. بهترین آلیاژ دارای ۴۰ % نقره، ۳۲% قلع، ۳۰% مس، ۲% روی و ۳% جیوه است.
  • آلیاژهای نقره دار را در ساخت و کاشت دندان استفاده می کنند.

بزرگترین تولید کنندگان نقره در جهان  در سال 2017:

  1. مکزیک (5600 تن)
  2. پرو (4500 تن)
  3. چین (2500 تن)
  4. روسیه(1600 تن)
  5. لهستان(1400 تن)
  6. شیلی(1200 تن)
  7. استرالیا(1200 تن)
  8. بولیوی(1200 تن)
  9. قزاقستان(1200 تن)
  10. امریکا(1020 تن)

تمیز کردن زیورآلات نقره

بر روی سطح همه ی جواهرات نقره ای پس از گذشت مدتی  , یک لایه ی سیاه به وجود می آید , که حاصل واکنش شیمیایی بین نقره با هوا یا مواد دیگر است .

سیاه شدگی نقره , هم یک نوع خوردگی است . اما خوشبختانه بر خلاف زنگ زدگی لایه ی زیرین فلز را ازبین نمی برد و نسبتا راحت از بین می رود .

لازم است تا زیورآلات نقره خود را در فاصله های زمانی معین یا هنگامی که احساس می کنید جلای خود را از دست داده اند، تمیز کنید ،برای تمیز کردن آن کافیست که با یک دستمال نخی ، به آرامی روی نقره بکشید تا مثل روز اول درخشان و براق شود و اگر می خواهید دوباره براقی و درخشندگی اولیه خود را بدست آورد می توانید دوباره آبکاری کنید.

زیورالات نقره

زیورالات نقره

در ایران ، مرغوبترین نقره ها،در شهرهای تبریز و اصفهان تولید می گردد.

جهت مشاهده انواع ظروف نقره و طرح نقره تولید تبریز کلیک کنید